Friday 20 December 2013

Inilah Dia Cacing Paling Besar Di Dunia!


Cacing gergasi Gippsland, Megascolides australis, adalah salah satu spesies 1,000 cacing asli Australia. Ini cacing tanah Giant purata 1 meter (3 kaki) panjang dan 2 cm (1 inci) diameter dan boleh mencapai 3 m panjang. Mereka mempunyai kepala gelap ungu dan badan biru-kelabu.

Mereka hidup dalam tanah bawah biru, kelabu atau tanah liat tanah merah sepanjang tebing sungai dan beberapa selatan atau barat menghadap bukit habitat baki mereka yang di Gippsland di Victoria, Australia.

Ini cacing hidup dalam sistem lubang dalam dan memerlukan air di dalam persekitaran mereka untuk bernafas. Ini cacing jarang meninggalkan lubang lembap mereka. Mereka mempunyai jangka hayat yang agak lama untuk invertebrata dan boleh mengambil masa selama 5 tahun untuk mencapai kematangan. Mereka membiak di dalam bulan-bulan yang lebih panas dan menghasilkan kokon telur besar yang dibentangkan di dalam lubang mereka. Apabila cacing menetas dalam tempoh 12 bulan mereka sudah 20 cm panjang.

Tidak seperti cacing tanah yang paling tuangan deposit pada permukaan, mereka menghabiskan hampir semua masa mereka di dalam lubang dan deposit tuangan mereka di sana. Pergerakan mereka melalui lubang bawah tanah boleh menyebabkan bunyi yang boleh didengar gurgling atau menghisap yang membolehkan mereka untuk dikesan.

Terletak berhampiran bandar Bass adalah Muzium cacing tanah Giant. Bangunan ini membolehkan pelancong untuk merangkak melalui replika besar lubang cacing dan perut cacing simulasi. Memaparkan dan bahan pendidikan mengenai cacing tanah Gippsland Giant dan sejarah semulajadi lain Gippsland dipaparkan.





No comments:

Post a Comment