Thursday, 31 October 2013

Jejaka Mat Saleh Juga Jadi Pilihan

Pelakon dan penyanyi Maya Karin mengakui hatinya kini sudah dimiliki seseorang. Lelaki bertuah yang berjaya menambat hatinya itu adalah seorang jejaka kulit putih atau mat saleh. Nampaknya kegagalan rumah tangga terdahulu tidak membuatkannya serik untuk menjalinkan hubungan dengan lelaki dari bangsa tersebut.

Namun, Maya masih belum bersedia mendedahkan identiti teman lelakinya kepada umum.
“Setakat ini hubungan kami berjalan lancar dan dia sentiasa memberi sokongan kepada kerjaya saya,” katanya yang dipetik menerusi Sinar Harian.
Selebriti berusia 34 tahun ini juga tidak akan merahsiakan perkahwinannya sekiranya jodohnya sudah sampai kelak.
Oleh: AUDREY LEE

Wednesday, 30 October 2013

Jasad Para Sahabat Nabi Timbul Masih Utuh Dan Berdarah Ketika Banjir Mekah 2013


Waktu terjadi banjir di Madinah, kubur 70 orang keluarga Perang Uhud itu dilanda banjir. jasad para sahabat timbul keluar dalam keadaan masih utuh kerana mereka dikuburkan di kawasan padang pasir.

Selepas banjir surut, darahnya masih mengalir harum dan dikuburkan semula tetapi sudah tidak ditandai nama-nama jenazah tersebut dan yang ditandakan kerana dikenali cuma 2 sahaja iaituSaidina Hamzah RA kerana diketahui dengan luka didadanya, badannya tinggi besar.

Jasadnya masih berdarah dan harum. Bahkan tangannya masih menekup lukanya akibat terkena tombak, yang masih keluar darah. Walaupun sudah lebih seribu tahun.

Dan yang satu lagi adalah Abdullah bin Jaz RA kerana diketahui telinga dan hidungnya terpotong akibat diikat benang. Kedua orang inilah yang sekarang nisannya ada di Uhud. Jadi kalau sekarang kita berziarah ke Gunung Uhud, hanya ada 2 nisan saja.

Sebuah “Kesaksian” Dr Thariq As-Suwaidan dalam kasetnya yang amat berharga “Qisshatun Nihayah” yang dinukil secara langsung dari Syaikh Mahmud Ash-Shawaf menyebutkan peristiwa besar yang dialami oleh sebahagian ulama dalam penguburan semula sebahagian sahabat yang gugur syahid di perang Uhud.

Bagaimana mereka menyaksikan para sahabat setelah 1400 tahun berlalu, bagaimana jasad mereka seperti sedia kala tanpa perubahan, tanpa pembusukan. Sebagai bukti nyata atas kebenaran berita gembira dari Nabi Muhammad SAW kepada para syuhada, bahawa bumi tidak memakan jasad mereka.

Berikut adalah sebahagian dari kaset pembicaraan Dr Thariq As-Suwaidan tentang peristiwa tersebut. “Syaikh Mahmud Ash-Shawaf telah menyampaikan kepada kami bahwa dia adalah salah seorang yang diundang daripada kalangan ulama besar untuk pemakaman semula para sahabat yang gugur syahid di perang Uhud di kompleks kuburan syuhada Uhud iaitu sebuah kawasan perkuburan yang terkenal.

Kerana dilanda banjir, maka sebahagian jasadnya timbul ke permukaan. Para ulama diundang untuk menguburkan semula para sahabat tersebut. Beliau berkata ”Di antara orang yang aku kuburkan adalah Hamzah RA, badannya besar, kedua telinga dan hidungnya terpotong, perutnya terbelah, dia meletakkan tangannya di atas perutnya.

Ketika kami menggerakkannya dan mengangkat tangannya, darahnya mengalir. Aku menguburkannya bersama sahabat-sahabat lainnya yang gugur syahid di Uhud.” Dr Thariq As-suwaidan berkata, ”Ini adalah perkara yang terbukti secara mutawatir dan dengan mata kepala. Semoga Allah SWT menyampaikan kita semua ke darjat para syuhada.

Syaikh Mahmud telah menyampaikan kepada kami tentang aroma harum misk yang berasal darinya ketika darah mengalir dari jasad Hamzah RA.” SubhanAllah, setelah 1400 tahun lebih, betapa agungnya Engkau ya Allah. Alangkah besarnya kekuasaan-Mu, Maha suci Engkau.

Betapa utamanya, betapa mulianya, Allah memberikannya kepada para syuhada. Jika seperti itu kemuliaan jasadnya yang terpendam di perut bumi yang tak seorangpun melihatnya, lalu bagaimanakah dengan kemuliannya di surga yang luasnya seluas langit dan bumi.

Selamat bagi yang telah melihat sahabat mulia ini, Hamzah bin Abdul Mutthalib RA pakcik Rasulullah SAW Jasad Syuhada Yang Tidak Mengalami Pembusukkan Jabir bin Abdillah bercerita, ”Menjelang perang Uhud, ayahku memanggilku pada malam hari. Ia berkata: ’Aku merasa akan menjadi orang yang paling pertama gugur di antara para sahabat Nabi SAW.

Sungguh aku tidak meninggalkan sesuatupun yang lebih kusayangi selain engkau, disamping Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya aku memiliki hutang, maka lunasilah. Dan bersikap baiklah kepada saudara-saudara perempuanmu.’ Keesokan harinya, ia pun menjadi orang yang pertama gugur.

Ia dimakamkan bersama orang yang lain dalam satu lubang kubur. Tetapi hatiku merasa kurang selesa membiarkan ayahku berkongsi lubang kubur bersama orang lain. Enam bulan kemudian, aku membongkar makamnya dan mengeluarkannya. Ajaib, jasadnya masih tetap utuh sama seperti pertama kali aku menguburkannya.” (Hadis Riwayat Bukhari, Fathul Bari, 3/214 )

Petikan hadis di atas membuktikan di mana ayah Jabir RA terbunuh dalam perang Uhud dan ketika enam bulan kemudian makamnya dibongkar, maka jasadnya tetap utuh. Enam bulan adalah waktu yang lama di mana tubuh mayat seharusnya sudah hancur.

Penelitian membuktikan bahwa 24-36 jam pertama mayat dikuburkan, maka bola mata mulai menonjol dan kornea menghitam. Cabang-cabang urat nadi mulai terlihat di perut dan dada. 2-5 hari berikutnya, wajah dan seluruh tubuh menggelembung, dari tubuh mayat keluar bau busuk. Setelah melewati 5-10 hari, kulit mulai rapuh dan tubuh dilitupi larva.

Organ-organ tubuh meleleh ke tanah dan mulai menyisakan tulang saja. (dinukil dari buku Ushuluth Thibbisy Syar’i, Dr. Muhammad Ahmad Sulaiman) CATATAN – Dalam buku sejarah bencana banjir pertama kali terjadi pada tahun 46 Hijrah atau 667 Masehi atau 43 tahun setelah Perang Uhud yang ceritanya mirip, iaitu jasad jasad mereka mengapung.

Terbongkar, Pelajar Dicekup Dalam Tandas Sekolah

Tenom – Kegiatan tidak bermoral sepasang kekasih yang juga pelajar tingkatan dua sekolah menengah di sini, yang melakukan hubungan seks di dalam tandas sekolah, terbongkar apabila perbuatan mereka disedari guru disiplin sekolah terbabit, kelmarin.

Dalam kejadian pada kira-kira jam 10.30 pagi, pelajar masing-masing berusia 14 tahun ditahan ketika berada dalam keadaan tidak terurus di dalam tandas sekolah berkenaan oleh guru disiplin yang kebetulan menyedari perbuatan mereka.

Menurut sumber, kejadian berlaku ketika waktu rehat apabila pelajar lelaki itu memanggil teman wanitanya ke tandas untuk melakukan hubungan seks.

“Secara kebetulan guru disiplin sekolah terbabit yang melakukan rondaan melakukan pemeriksaan di tandas berkenaan sebelum menemui pasangan pelajar itu.
“Hasil soal siasat, pelajar lelaki mengaku baru selesai melakukan seks dengan pelajar perempuan dan memaklumkan ia kali ketiga mereka melakukan hubungan seks di dalam tandas sekolah berkenaan,” katanya.
Sumber berkata, pihak sekolah kemudian memaklumkan kejadian itu kepada bapa pelajar perempuan sebelum membuat laporan polis.

“Suspek ditahan dan ditahan reman di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tenom untuk siasatan lanjut,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tenom Deputi Superintendan Mazlan Lazim ketika dihubungi, mengesahkan kejadian itu dan siasatan lanjut masih dijalankan, menurut sumber HMetro.

Menurutnya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 376, Kanun Keseksaan atas kesalahan merogol.
Harian Metro difahamkan, tandas lelaki di tingkat tiga sekolah berkenaan jarang digunakan pelajar.

Belum Habis Berpantang Dah Di Tangkap Khalwat



Seorang suri rumah yang masih dalam tempoh berpantang dijatuhi hukuman denda RM2,400 atau lima bulan penjara, selepas mengaku bersalah di Mahkamah Syariah di sini semalam kerana berkhalwat dengan pasangannya yang kini merupakan bekas kekasihnya, pada 7 September 2007.

Tertuduh, Salwa Rahayu Sharril, 23, dari Jerteh, Besut dituduh mengikut Seksyen 31 (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana berkhalwat dengan pasangannya di sebuah bilik hotel di Jalan Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu pada 7 September 2007 jam 12.15 tengah malam.

Hakim, Kamarul Azmi Ismail menjatuhi hukuman itu selepas mengambil kira rayuan tertuduh agar meringankan bayaran denda kerana suaminya tidak memiliki pekerjaan tetap dan pendapatan tidak menentu.

Selain itu, tertuduh, ibu kepada dua anak ini turut merayu agar mahkamah meringankan hukuman disebabkan dia masih dalam tempoh berpantang.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Kamarul Azmi menasihati tertuduh agar bertaubat dengan segala dosa yang dilakukan itu dan mengingatkan tertuduh supaya menjadikan hukuman ini sebagai satu pengajaran buat dirinya.

Menurutnya, kes seperti yang dihadapi tertuduh iaitu ditangkap berkhalwat dengan lelaki lain tetapi berkahwin dengan orang lain, bukanlah satu kes baru buat generasi hari ini.

“Situasi ini jelas menunjukkan anak-anak gadis hari ini terlalu mudah membuat keputusan sedangkan tidak semestinya dia akan berkahwin dengan pasangannya itu, walaupun mungkin sudah menggadaikan maruahnya sendiri,” katanya.

Dalam hujah pendakwaan yang dijalankan Pegawai Pendakwa Syarie Mahkamah Syariah Terengganu, Azmi Tengah, mahkamah sewajarnya memberi hukuman setimpal dan memandang serius berhubung kes seumpama ini kerana individu-individu ini adalah antara penyumbang ‘koleksi’ peningkatan anak luar nikah di negeri ini.

“Bagi pihak pendakwaan, kes seumpama ini tidak wajar dipandang remeh kerana ia adalah penyumbang utama pertambahan koleksi anak luar nikah di negeri ini untuk masa akan datang.

“Hukuman setimpal wajar diberikan kepada tertuduh kerana ia juga boleh dijadikan pengajaran kepada anak-anak gadis di luar sana yang sentiasa terdedah dengan gejala sosial yang semakin membimbangkan kini,” katanya.

Berdasarkan fakta kes yang dibacakan Azmi, bertindak atas maklumat yang diterima, sepasukan anggota Penguat kuasa Syariah Daerah Kuala Terengganu menyerbu sebuah bilik di hotel berkenaan dan mendapati pintu bilik berkunci dari dalam.

Menurutnya, selepas mengetuk dan memberi salam, pintu dibuka seorang lelaki yang berbaju T dan berseluar jeans manakala hasil pemeriksaan turut mendapati ada seorang perem­puan­ berbaju T, berseluar jeans dan tidak memakai tudung sedang duduk pada bahagian kaki katil bujang.

Pasangan itu gagal menunjukkan sebarang bukti hubungan muhrim atau suami isteri.

Bagaimanapun, pasangannya, Nur Hazwan Mazli, 23, dari kampung Gong Kiat, Kuala Terengganu gagal menghadirkan diri semasa hari perbicaraan.

Mahkamah menetapkan 13 Februari ini untuk sebutan semula kes bagi memberi peluang terakhir kepada tertuduh.

Jadi janda selepas tiga jam nikah

BALIK PULAU – Seorang wanita tidak menyangka dirinya akan bergelar janda setelah suaminya melafazkan cerai talak tiga hanya kira-kira tiga jam selepas dia bergelar isteri sesudah mereka bernikah di sebuah masjid di Teluk Kumbar di sini Ahad lalu.

Lebih malang, wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Sasha, 21, turut ditendang oleh bekas suaminya sebanyak dua kali di belakang badan semasa dia meminta penjelasan mengenai perkara tersebut di rumah bekas mertua di Balik Pulau.

“Dia (bekas suami) mula naik angin dan terusmelafazkan cerai talak tiga di hadapan ahli keluarga. Ibu bapa saya yang turut berada di situ hanya terkedu.

“Luruh hati saya selepas mendengar talak dijatuhkan sedangkan perkahwinan ini diputuskan oleh kami berdua serta mendapat restu kedua-dua keluarga,” ujarnya menahan sebak.

Wanita Dirogoll Selepas Disamun Dalam Lif

Seorang wanita bukan saja disamun, malah dirogol seorang lelaki dipercayai warga asing di kondominium miliknya di Damansara Perdana, di sini beberapa hari yang lalu.

 
Gambar hiasan.

Difahamkan, dalam kejadian jam 11 malam itu, mangsa yang juga warga tempatan berusia 38 tahun sedang menaiki lif sebelum diekori lelaki terbabit yang berusia 30an.

Lelaki terbabit kemudian mengikat tangan dan mengambil wang tunai berjumlah RM800 berserta telefon bimbit yang terletak di dalam beg tangan mangsa.

Mangsa turut diugut sebelum ditolak masuk ke dalam rumah dan dirogol sebelum melarikan diri.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, siasatan awal polis berjaya menahan seorang lelaki warga asing berusia 40 tahun bagi membantu siasatan.

Katanya, lelaki terbabit ditahan di Cheras bagi membantu polis memburu suspek sebenar yang merogol mangsa.

“Hasil siasatan awal, polis mengesyaki suspek telah menjual telefon bimbit mangsa kepada lelaki lain.

“Polis juga percaya perbuatan ini dilakukan penyewa atau penduduk di situ kerana sistem kawalan keselamatan kondominium dikawal rapi 24 jam dan pelawat memerlukan kad akses untuk masuk ke dalam bangunan,” katanya.

Menurut Arjunaidi, polis masih menyiasat lanjut berhubung perkara itu dan lelaki terbabit direman.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol dan Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana sengaja menyebabkan kecederaan dengan melakukan rompakan.





Kisah Benar Isteri Curang Berlagak Baik

Saya sekadar ingin berkongsi luahan hati yang datang daripada kaum lelaki yang mana dikutip dari ruangan Dicelah-celah Kehidupan. Namun sesekali menerima cerita mereka memang mengejutkan. Suatu waktu dulu Dicelah-celah kehidupan pernah menceritakan sebuah kisah yang dipaparkan tiga tahun lalu tentang penderitaan seorang suami apabila mengetahui isterinya menduakannya hingga melahirkan seorang anak? Kisah yang lebih kurang sama saya paparkan minggu ini, datangnya daripada Azlan.
Cerita Azlan, zaman ini wanita tidak boleh lagi tuduh kaum lelaki sahaja jahat buat maksiat, skandal dan berzina.

‘‘Wanita pun sama,’’ demikian kata Azman ketika kami berbual di telefon Selasa lalu setelah membaca e-mel yang dihantar kepada penulis.

Kata Azlan: ‘‘Ruangan ini banyak menyiarkan kisah tentang penderitaan kaum wanita sahaja konon suami berlaku tidak adil, zalim dan sebagainya. Tetapi tahukah anda bahawa penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh suami jauh lebih teruk daripada penderitaan yang dipikul oleh kaum wanita?

‘‘Sebenarnya saya tak tahu bagaimana nak memulakan cerita ini, sebab hati berbelah bagi sama ada ingin dipaparkan untuk panduan pembaca ataupun tidak. Tetapi setelah difikirkan, saya kira kenangan pahit kehidupan saya ini amat baik untuk dijadikan pedoman, khusus kepada kaum lelaki supaya tidak diperbodohkan oleh isteri. Wanita juga insaflah, Allah melihat apa yang anda lakukan.

‘‘Saya tidak menyedari perubahan isteri saya, sebab kami begitu sayang menyayangi, tidak pernah bertengkar apa lagi bergaduh besar. Kalau ada masalah, kami selesaikan seberapa segera, supaya masalah itu tidak menjadi nanah atau pun barah.

‘‘Tetapi nak jadikan cerita, satu hari kami sama-sama menonton drama tv. Kisah kecurangan seorang isteri terhdap suaminya. Akhirnya si isteri dapat balasan Allah. Sebaik habis ceritanya, hati saya tergerak bertanya kepada isteri saya Hasmidar dengan bergurau apakah dia ada menyimpan rahsia tentang dirinya terhadap saya. Tiba-tiba air mukanya berubah tak tentu hala.

‘‘Melihatkan perubahan keadaannya, saya bertanya lagi, dia menafikan. Saya desak lagi dia jadi lebih tak tentu hala. Melihat perubahannya, saya terus menadah tangan berdoa di hadapannya ‘Ya Allah kau laknatilah dia jika dia berlaku curang terhadap aku, aku reda…….Belum habis saya berdoa lagi, tiba-tiba dia menangis menahan saya dari meneruskan doa saya.

‘‘Abang ampun bang, abang terlalu baik kepada saya, saya memang jahat. Abang ampun dan maafkanlah saya, saya banyak buat dosa pada abang. Abang ampunkanlah saya. Abang ampun! Ampun! Ampunkan saya bang, katanya dalam tangisan.

‘‘Saya kehairanan. Apa dah jadi. Saya tanya Has beberapa kali tetapi dia tidak menjawab selain meminta ampun berkali-kali dan menangis. Sambil memegang bahunya saya tanya lagi, ‘‘Has berhenti menangis, abang nak tanya apa yang dah terjadi? Sampaikan kau minta ampun berkali-kali ini. Apa dah terjadi, apa kau dah lakukan di belakang abang?

‘‘Dalam tangisannya, Has berkata, saya tidak akan mengampunkan dan maafkan dia kalau dia ceritakan apa yang berlaku. Namun dia reda atas apa yang akan saya lakukan. Tetapi katanya dia tetap cintakan saya, sayangkan saya dan anak-anak. Apa yang dilakukan secara tidak sengaja. Penjelasannya membuatkan saya lebih pelik.

‘‘Saya tahu dia memang selalu keluar makan dengan rakan-rakan perempuan dan lelaki di tempat kerjanya, tak pernah saya terfikir dia buat benda yang tak baik. Saya jujur, saya fikir tentu dia juga jujur.

‘‘Tetapi mulutnya terus meminta maaf dan ampun dengan tangisan dan air mata merambu-rambu keluar. Perbuatannya membuatkan mulut saya dengan keras bertanya, kau berzina ke? Hah! Kau berzina? Dalam tangis dia menganggukkan kepala.

‘‘Astaghfirullah! Saya mengucap beberapa kali untuk menenangkan diri. Ya Allah apalah malangnya nasib aku ni ya Allah! Betulke apa yang aku dengar ini Ya Allah! Saya mengucap lagi sambil beristighfar beberapa kali. Lantas keluar bilik dengan mata serta kepala berpusing-pusing. Ya Allah apalah nasib aku yang malang ini!

‘‘Saya bukan jenis lelaki panas baran, jika lelaki lain pasti malam itu kalau tak bengkak dan luka pasti Has sudah kena sepak terjang hinggap ke muka dan ke badannya. Mungkin juga saya ni terlalu baik macam dia katakan. Kerana sepanjang 15 tahun berkawin saya tak pernah cemburukan dia, malah saya percayakan dia 100%. Kerana itulah juga saya tidak pernah bersuara tinggi apa lagi menampar dan memukulnya.

‘‘Hinggakan bila saya mendengar ceritanya malam itu, saya masih boleh mengucap panjang, keluar bilik dan tidak memarahinya sebaliknya saya bersabar. Jadi pembaca boleh fikir betapa sabar dan baiknya saya jika itu boleh saya katakan.

‘‘Saya bukan dayus atau takut bini, tetapi saya terlalu sayangkan anak-anak kami yang tiga orang ini. Saya tidak mahu hidup mereka huru hara kerana masalah ibu bapa mereka. Bahkan saya tidak mahu mak mertua saya seorang ibu tunggal menangis mengenangkan nasibnya, kerana kamilah tempat dia mengharap dan bergantung harapan. Kalau saya tak sabar pasti malam itu perang dunia ketiga meletus.

‘‘Untuk pengetahuan pembaca hidup kami suami isteri selama ini memang bahagia, tiada masalah besar. Dia kerja tak tentu masa, sepeninggalannya sayalah yang jaga rumah dan anak-anak. Kerana saya kerja dari pukul 9 pagi hingga 6 petang. Sayalah yang ambil dan hantar anak ke rumah pengasuh. Anak-anak mempunyai lebih banyak masa dengan saya berbanding Has, malah saya yang menguruskan makan minumnya, kalau malas masak saya beli nasi bungkus. Itulah cara hidup kami semuanya berjalan lancar dan saya bukan jenis demand makan minum mesti siap atas meja, pakaian mesti digosok, rumah mesti bersih.

‘‘Malah saya lebih banyak menguruskan kebersihan rumah dan pakaian daripada dia kerana kerjanya tak menentu. Kalau keluar bekerja salam jadi kebiasaan, malah siap cium pipi, pendeknya kami memang loving couple. Tetapi sekarang apa dah jadi?

‘‘Malam itu saya tak boleh buat keputusan. Fikiran saya buntu. Apakah saya ini kurang baik punca dia buat maksiat? Makan minum, tempat tinggal saya sediakan apa yang tak cukup? Patutnya dia bersyukur, saya bukan kaki ronda, lepak warung, kelab, dan sebagainya. Bahkan dalam setahun pasti dua tiga kali saya bawa mereka makan angin cuti-cuti Malaysia. Lebih penting saya bukan kaki perempuan.

‘‘Bila saya tanya banyak kali barulah dia cakap. Katanya jarang dapat, seminggu sekali aja. Terus saya tanya, apakah dia sering di rumah waktu malam? Sebaliknya dia lebih suka bekerja. Salah saya ke? Malah dia sering mengalah, kerana tak larat. Salah saya ke? Biasanya dia tidur awal dan saya tak suka kejut dia sedang tidur. Tak syoklah!

‘‘‘Malam tu kami tidur lewat, dia masih minta ampun tapi saya kata, minta ampun pada Allah semoga Dia ampunkan. Bagi saya tiada ampun untuknya sejak peristiwa tujuh bulan lalu itu hinggalah kini. Malah ia jadi sejarah hidup dalam hidup saya.

‘‘Dua hari selepas peristiwa itu, saya soal dia lagi dah berapa lama perkara ini berlaku. Katanya, ia bermula sejak setahun lalu. Jahanam punya perempuan, sanggup dia menduakan saya yang jujur ini. Dia mengaku cuma enam kali dia buat kerja terkutuk itu. Lagi berdesing telinga saya mahu saya terajang dia. Tapi saya sabar. Katanya dia dah insaf, sayalah suami terbaik untuknya. Saya kata dah terlambat. Saya jaga anak-anak kat rumah dia kata pergi kerja, tetapi dia pergi hotel. Celaka punya perempuan. Kami bertengkar sakan malam tu. Tiba-tiba dia lari ke dapur ambil pisau nak bunuh diri. Saya sempat selamatkan dia.

‘‘Memang dia dah gila, patutnya saya yang mengamuk, ini dia yang naik hantu, dah terbalik. Katanya dia insaf dan mahu saya ampunkan dia dunia akhirat. Seminggu lepas tu, hati saya tak sedap, saya soal lagi adakah jantan itu pernah datang rumah?

‘‘Dia kata ada, tapi tak masuk. Cuma hantar buah-buahan. Sakitnya telinga, saya terus bagi penampar. Itulah pertama kali saya tampar dia. Saya marah sebab dulu dia kata adik angkatnya yang bagi buah-buahan tersebut, bagi saya makan. Kami bertengkar lagi. Kali ini dia ambil pisau cuba potong urat nadi di tangannya. Dan kunci dirinya dalam bilik. Saya nasihatkan dia ingatkan Allah, dan jangan tambah dosa.

‘‘Sejak peristiwa itu saya tak soal dia lagi takut dia mati, saya pula masuk lokap. Kini setelah kesnya terbongkar saya suruh dia sembahyang dan berdoa semoga Allah ampunkan dia. Saya boleh terima dia jika dia berjanji tak ulangi lagi perbuatan terkutuk itu. Namun hati saya yang punya, saya tidak dapat lagi memberikan kasih sayang kepadanya sama seperti dulu.

‘‘Dulu tiap-tiap hari cium pipi, tangan, sekarang saya kata padanya jangan buat lagi, jangan berpura-pura. Saya katakan padanya bahawa saya takkan ampunkan dosanya. Namun kami hidup bersama hingga kini semuanya kerana anak-anak dan saya tak mahu dia ugut bunuh diri.

‘‘Namun dia izinkan saya kahwin lagi, dia reda, asalkan saya tidak ceraikan dia dan jaganya seperti dahulu. Tetapi saya bukan jenis orang suka mengira kepala bini. Cinta dan kasih sayang bukan boleh disorong dan ditarik bila-bila suka. Ia datang dari lubuk hati yang sukar ditafsirkan nilainya.

‘‘Bagaimanapun saya tak boleh cakap habis, mungkin satu hari nanti Allah mengubah hati saya, lagi pun umur saya belum 40 tahun, dia enam tahun muda daripada saya, mungkin bila keadaan kembali tenang kami boleh membentuk jalan sendiri. Mungkin itu cara yang terbaik. Tapi sekarang dia tak mahu diceraikan.

‘‘Kata Has kalau saya kahwin lagi dia sanggup pinangkan sebagai menebus dosa nya. Dia sanggup buat apa sahaja demi cintanya pada saya. Tetapi saya katakan kalau betul cinta dan sayangkan saya kenapa cari jantan lain? Menurut Has dia pun tak sangka, segala-galanya berlaku secara tak sengaja, baru jumpa dan berkenalan beberap minggu dia sudah boleh lupakan cintanya pada saya dan sanggup berbohong kata overtime sedangkan hakikatnya dia pergi ikut jantan tu tidur di hotel. Ini yang membuatkan saya tak dapat maafkan Has, kerana begitu mudah dia melupakan janji dan ikrar cintanya kepada saya sebelum kami berkahwin dan setiap tahun menyambut ulang tahun perkahwinan.

‘‘Kerana terlalu marah dan ikutkan rasa hati saya, andai ditakdirkan dia mati dulu, saya tak akan bacakan yassin dan buat tahlil untuknya. Begitulah marah dan geramnya saya atas perbuatannya menduakan saya.

‘‘Lagi pun jika kami bercerai saya kasihankan anak-anak juga mertua saya yang telah tua. Tetapi sayangnya anaknya tidak pernah fikir dan kaji dari perbuatan keji dan buruk yang telah dilakukannya.’’

Demikianlah cerita Azlan panjang lebar tentang masalah dan peristiwa hitam yang menyelibungi hidupnya. Katanya dia tidak ada tempat nak mengadu untuk melegakan sesak di dada dan dia mahu bercerita kepada orang yang tidak dikenali supaya kesannya tidak menyiksa hidupnya nanti.

Memang tepat seperti kata Azlan. Zaman ini terlalu banyak godaan, akibat percampuran yang luas tanpa mengguna fikiran. Memang ada kalangan wanita yang cepat lupa diri. Cepat terpengaruh dengan pujuk rayu, akhirnya merosakkan diri dan masa depan anak-anaknya. Ingatlah bukan semua lelaki seperti Azlan mahu mengutip isteri yang pernah mencontengkan arang ke mukanya. Insaflah. Bekerjalah dan carilah rezeki yang halal semoga terselamat dari sumpahan suami di dunia dan akhirat.

Tuesday, 29 October 2013

Pelajar 16th Hilang


Salam sahabat semua... Fatin Afiffah seorang pelajar tingkatan 4 di laporkan hilang dlm perjalanan ke Sekolah Men Khir Johari Sg petani pd Ahad 27 Okt 2013... Pohon kpd semua supaya dapat share kan gambar dan posting ini supaya dapat di lihat oleh semua rakyat Malaysia bahawa sesiapa sahaja bersama pelajar ini mungkin akan berhadapan dgn tuduhan menculik.. Orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengetahui di mana Fatin Afifah berada diminta segera menghubungi Zarina di talian 017-5847659 atau laporkan ke balai polis berdekatan... pohon share dan tag seramai mungkin....tq

Jangan lupa share kepada kawan-kawan lain :)

Tuah Nabil Dapat Kondominium RM1.036 Juta Secara Percuma

Nabil bersama isteri dan anak

Hasrat Nabil untuk membeli sebuah kondominium akhirnya bertukar menjadi tuah buat dirinya apabila dia diberi sebuah rumah kondominium yang bernilai RM1.036 juta secara percuma… Cerita Nabil, pada awalnya dia sekadar ingin bertanya mengenai kondominium yang terletak di Antara Persiaran Gurney, Kuala Lumpur namun pihak pemaju bersedia memberikan sebuah unit percuma jika Nabil sudi menjadi duta perumahan tersebut..

“Saya terkejut kerana pada asalnya saya sekadar melakukan ‘house hunting’ dan berminat dengan sebuah unit di kondominium Antara yang bernilai RM600,000 kerana harganya murah berbanding dengan perumahan lain yang agak mahal.

“Selepas membuat perbincangan, tiba-tiba pihak pemaju (Faber Development Holdings Sdn. Bhd) berminat pula untuk menjadikan saya sebagai duta kondominium tersebut selama setahun dan menawarkan sebuah unit bernilai RM1.036 juta secara percuma pada 23 Oktober lalu,” katanya. (Mstar)

Nabil yang menganggap kondominium yang masih dalam pembinaan itu adalah hadiah terbesar yang pernah diterimanya serta menyifatkan ia sebagai rezeki anaknya, Naera Mikayla yang genap setahun pada 25 November ini…

“Mungkin ia rezeki anak saya, Naera Mikayla yang akan berumur setahun pada 25 November ini. Dan setakat ini saya telah membeli sebuah kondominium di Jalan Duta (Kuala Lumpur), dan rumah itu dihadiahkan kepada emak saya. Manakala sebuah lagi di Ara Damansara yang mana di situ saya tinggal bersama isteri (Nazirah Ayub),” ujar Nabil yang kini bergiat aktif dalam pelaburan hartanah.

Sunday, 27 October 2013

Khas Buat Tontonan semua!!! Video Yang Terlampau!!!





Jangan lupa share kepada kawan-kawan lain :)

Terkini Justin Bieber Meninggal Dunia Dalam Kemalangan

Justin Bieber, Justin Bieber kemalangan, justin bieber mati dalam kemalagan, artis antarabangsa, penyanyi
Justin Bieber Meninggal Dunia dalam Kemalangan | Berita Pasukan Tempatan 9, Oktober 26, 2013 - Justin Bieber meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya di Route 80 antara Morristown dan Roswell. Beliau telah disahkan mati di tempat kejadian oleh paramedik kemalangan kenderaan dan telah dikenal pasti melalui kad pengenalan yang ditemui pada tubuhnya. Paramedik juga menyatakan tiada kesan ubat dan alkohol pada badan mangsa yang mungkin menjadi faktor dalam kemalangan ini.

Penyiasat Keselamatan Lebuhraya telah memberitahu pemberita bahawa Justin Bieber hilang kawalan semasa memandu kenderaan rakan di Interstate 80 dan kereta berkenaan telah terbalik dan berpusing beberapa kali sehingga menyebabkan beliau mati serta merta di tempat kejadian.

Kenderaan itu dipercayai telah bergerak pada kira-kira 95 batu sejam dalam zon 55mph pada masa kemalangan.

Saksi telah memberitahu bahawa kereta Justin Bieber melintasi garisan berkembar beberapa kali sebelum kemalangan dan melanggar tembok pembahagi jalan yang menyebabkan kenderaan mangsa terbalik dan berpusing.

Ujian toksikologi akan dilakukan untuk menentukan sama ada beliau telah memandu di bawah pengaruh daha atau pun alkohol. Bagaimanapun, penemuan awal menunjukkan bahawa atau dadah dan alkohol bukan penyebab pada kemalangan ini kerana ia adalah lebih cenderung keadaan jalan raya.

Majlis pengkebumian untuk Justin Bieber belum diumumkan dan dijangkakan majlis diadakan secara tertutup disebabkan trauma yang ini dijangka menjadi pengebumian keranda tertutup disebabkan oleh trauma yang teruk.

Walaubagaimana pun, kesahihan berita ini masih belum dipastikan. Ini kerana terdapat laporan beliau bukan mati disebabkan kemalangan.

Saraf Suara Bengkak, Fara Fauzana Diarahkan Berehat

Aksi menarik Fara di tengah Lautan Hindi ketika bercuti ke Maldives pada 18 Oktober lalu.

Pengacara Nona yang juga penyampai radio Media Prima Berhad iaitu Fara Fauzana diarahkan untuk bercuti daripada bertugas sebagai deejay selepas mengalami masalah suara sejak awal Oktober ini.

Fara atau nama sebenarnya Farah Fauzana Mohd Fadzil, 33, berkata, dia mengalami masalah yang dikenali sebagai gangguan ‘saraf vokal’ membuatkan suaranya menjadi serak dan kasar.

“Masalah ini sudah lama berlaku dan ia semakin serius sejak kebelakangan ini. Ketika mendapatkan rawatan, doktor menasihati saya untuk bercuti selain kurangkan bercakap agar masalah berkenaan tidak bertambah serius,” katanya kepada mStar Online.

Fara memberitahu, dia mendapat cuti sakit dari 9 sehingga 23 Oktober dan seterusnya menyambung cuti tahunan sehingga Ahad ini.

Jelas Fara, pakar perubatan yang ditemuinya memberitahu terdapat jangkitan pada bahagian kerongkongnya sehingga kadangkala sukar untuk dia ‘mengeluarkan’ suara ketika berkomunikasi.
Kata Fara, selain bergelar deejay dan juga pengacara, dia banyak melakukan aktiviti menggunakan suaranya selepas waktu bekerja seperti melakukan rakaman ‘Panggilan Hangit’ dan juga juru acara majlis-majlis tertentu.

“Doktor kata penggunaan suara saya melebihi waktu kerja menyebabkan saya mengalami masalah saraf vokal ini tetapi ia tidak begitu serius sebaliknya saya perlu melakukan terapi dalam tempoh yang ditetapkan.

“Yalah... selama ni kalau saya bercuti kerja di Hot FM, saya bekerja pula di TV. Jadi, saya banyak menggunakan suara,” katanya.

Selain kurangkan bercakap Fara juga mengelak mengambil minuman bergas serta makanan-makanan pedas agar penyakit berkenaan tidak terus berpanjangan.

Gambar-gambar 2 guru berasmara sebelum nikah tersebar..

Sekumpulan pelajar yang sedang mencari fail di dalam sebuah komputer server milik sekolah telah menemui sesuatu yang amat mengejutkan.

Ianya merupakan satu rakaman video dua orang guru paling tegas dan garang di sekolah mereka, sedang melakukan hubungan seks!!!

Guru-guru itu adalah dari sekolah antarabangsa di sini. Guru lelaki itu digelar 'Voldermort' (watak jahat dalam filem Harry Potter) kerana ketegasannya dan sering memakai pakaian serba hitam, manakala guru perempuan itu pula dikatakan guru paling garang di sekolah tersebut.

Walaupun kedua-dua guru itu memang diketahui berpacaran dan akan berkahwin, hingga kontrak mereka tamat dan meninggalkan sekolah tersebut, video tersebut telah pun dimuat naik ke internet dan ada bekas-bekas pelajar yang mengenali mereka. Video berdurasi 20 minit itu juga tersebut tersebar luas di Facebook.

Video yang dirakam menggunakan kamera yang diletakkan pada tripod, menunjukkan seorang lelaki bogel dan seorang wanita yang memakai camisole, seluar dalam dan kasut tumit tinggi. Mereka melakukan hubungan seks tersebut di dalam bilik tidur.
Menurut laporan The New Paper, jurucakap pihak sekolah mengatakan tiada tanda-tanda pecah masuk di dalam makmal komputer IT sekolah, tetapi pihak pengurusan telah dimaklumkan supaya berhati-hati pada masa hadapan. - TNP

Tragis: Arroyo isytihar perintah darurat di selatan Filipina

MAYAT mangsa bunuh terbaring berhampiran kenderaan mereka berikutan krisis antara Ampatuan dengan ahli politik dan juga beberapa wartawan di selatan Filipina. 

Lagi letupan bom, Filipina isytihar darurat

GENERAL SANTOS, Filipina 22 April - Sebutir bom meletup hari ini di selatan Filipina, beberapa jam sebelum Presiden Gloria Macapagal Arroyo dijadualkan tiba untuk meninjau kemusnahan akibat beberapa siri letupan yang mengakibatkan 14 orang terbunuh dan 60 yang lain cedera.

Tiada kematian dilaporkan dalam kejadian letupan terbaru yang berlaku di dalam sebuah bot persendirian di bandar pelabuhan General Santos, kata Timbalan Datuk Bandar, Florentina Congson.

Berikutan letupan bom yang berlaku di sini semalam, polis hari ini menahan dua anggota kumpulan pemisah terbesar di Filipina, Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF).

Seorang jurucakap kepada kumpulan Abu Sayyaf, yang dikaitkan dengan rangkaian Al-Qaeda turut mengaku bertanggung jawab terhadap beberapa letupan semalam.

Kejadian hari ini berlaku ketika para pegawai perbandaran bersedia untuk mengalu-alukan kedatangan Arroyo yang menggunakan pesawat peribadi.

Walaupun tiada kemalangan jiwa dilaporkan, letupan itu memusnahkan sepenuhnya bot terbabit.

Arroyo bagaimanapun terbang ke bandar General Santos hari ini untuk melihat sendiri tempat kejadian letupan bom itu.

Sementara itu, kerajaan Filipina hari ini mengisytiharkan perintah darurat di bandar General Santos.

Penasihat Keselamatan Negara, Roilo Golez berkata, kerajaan juga sedang menimbangkan untuk memperluaskan perintah darurat itu ke wilayah-wilayah lain yang bermasalah.

Dalam perkembangan yang sama, Komander Polis General Santos, Cif Supritendan Bartolome Baluyot berkata, beberapa senjata api termasuk senapang patah dan bom tangan dirampas daripada dua lelaki yang diberkas hari ini.

Katanya, polis mendapat maklumat bahawa dua anggota MILF itu meletakkan bom tersebut di dalam kenderaan yang di tempatkan di padang letak kereta berhampiran gudang. - AFP

Sepasang kekasih yang kurang ajar tertangkap kamera

Sepasang kekasih yang kurang ajar tertangkap kamera sedang melakukan hubungan seks di tengah jalan di Krefeldin, North Rhine-Westphalia, Jerman.Pasangan ini seperti tidak sempat kerana tidak mencari tempat tersembunyi untuk melakukan aksinya dan sanggup melakukannya di tengah jalan di hadapan orang awam. Kenderaan dan ramai orang yang melihat aksi mereka.Mereka tidak segan silu melakukan aksi ini

Tak lama setelah mereka selesai lelaki itu dengan cepat menarik seluarnya sementara perempuan belum memakai seluar dalamnya yang tersangkut pergelangan kakinya.

Friday, 25 October 2013

‘Jangan lukai kami’

Kuala Lumpur: Keluarga kepada pegawai operasi AmBank Norazita Abu Talib, 37, yang maut ditembak pengawal keselamatan dalam rompakan kelmarin, kesal dengan penyebaran gambar dan rakaman video yang menunjukkan kejadian sehingga meragut nyawa mangsa.

Sehubungan itu, suami mangsa Irwan Kamaruddin, 37, meminta mana-mana individu yang menyimpan gambar dan rakaman video terbabit supaya dapat memadamkannya kerana perkara sedemikian tidak sepatutnya menjadi bahan tontonan umum.

“Anak-anak masih bersedih melihat gambar ibu mereka dalam keadaan sedemikian sudah pasti akan menambah lagi rasa sedih mereka.

“Secara tidak langsung penyebaran gambar dan rakaman video ini turut mengaibkan arwah isteri dan keluarga kami,” katanya.

Suami arwah, Irwan ditenangkan ahli keluarga di perkarangan Hospital Serdang.

Satu rakaman video berdurasi 32 saat tersebar dengan meluasnya terutamanya di laman Facebook sejak petang kelmarin merakamkan kejadian suspek yang juga pengawal keselamatan bank berasal dari Sabah berusia 37 tahun itu melepaskan tembakan sehingga menyebabkan kematian Norazita.

Sumber: MyMetro

Suspek minta ajar solat

Kuala Lumpur: “Saya terkejut mendapat tahu rakan serumah menikam empat individu hingga menyebabkan dua daripada mereka maut. Pada mulanya saya tidak percaya, tetapi rakan lain mengesahkan perkara itu,” kata rakan serumah suspek.

Rakan suspek berusia 20-an itu yang enggan dikenali berkata, dia yang sudah tinggal serumah dengan suspek sejak enam tahun lalu mendakwa tidak menyangka rakan baiknya itu tergamak bertindak sedemikian.

Menurutnya, kali terakhir dia berjumpa dengan rakan serumahnya itu adalah kira-kira jam 7 pagi semalam, ketika sama-sama mahu keluar rumah di Selayang untuk ke tempat kerja. “Dia tidak menunjukkan sebarang perubahan. Namun beberapa hari sebelum kejadian, rakan saya itu ada menyuruh saya mengajarnya membaca al-Quran dan solat.

“Dia tidak pernah menunjukkan sikap pelik atau mengikuti kumpulan ajaran sesat,” katanya.

Sumber: MyMetro

Mesti Tonton!!! Pengorbanan Seorang Abang





Jangan lupa share kepada kawan-kawan lain :)

Suspek Kes Bunuh Pegawai Bank Ditangkap Adalah Palsu?


INFO SUSPEK KES BUNUH PEGAWAI BANK DI SUBANG JAYA TELAH DITANGKAP DALAM PERJALANAN KE SABAH DI LCCT ADALAH PALSU Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengesahkan khabar angin yang mengatakan suspek kes bunuh dalam rompakan di sebuah bank di Subang Jaya petang semalam telah berjaya ditahan di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) ketika cuba melarikan diri ke Sabah adalah palsu. Suspek bernama Ardi Hamza, 37, dan berasal dari Tawau Sabah, manakala mangsa bernama Norazita Abu Talib, 37, ialah seorang isteri dan ibu kepada sepasang anak. Mereka yang mempunyai maklumat mengenai suspek diminta melaporkannya di balai polis terdekat atau menghubungi talian hotline 03-20529999. Dari sibuk2 share gambar Arwah Puan Norazita bt Abu Talib tu, baik kita semua share gambar ni banyak2. PDRM ingatkan kepada kita agar berhati2 kerana beliau bersenjata. Ardi tu kemungkinan nama samaran sahaja. So kita panggil dia Beruk sahaja. Sebarkan dan cari BERUK sampai dapat. Untuk Makluman dia belum lagi di tangkap.

Dua Maut Mangsa Amukkan


DALAM tempoh 40 minit, seorang lelaki yang dipercayai mempunyai masalah mental, bertindak menikam empat mangsa di tiga lokasi berasingan sekitar Taman Melati, Gombak, di sini, hari ini.

Kejadian berlaku kira-kira jam 11.20 pagi itu menyebabkan dua mangsa termasuk seorang pelajar kolej swasta, meninggal dua di tempat kejadian sementara dua lagi termasuk seorang warga emas cedera parah dan kini dalam keadaan kritikal.

Ia bermula apabila suspek, bekerja sebagai pemandu van sebuah syarikat rokok, membuat penghantaran ke sebuah kedai di Stesen LRT Gombak.

Sebaik menghantar rokok, suspek dengan tidak semena-mena mengeluarkan pisau rambo dan menikam pemilik kedai, wanita berusia 60-an dan pembantu kedai, wanita warga Indonesia, berumur 40-an.

Suspek kemudiannya melarikan diri menaiki van menuju ke arah Stesen LRT Melati dan kemudiannya bertindak melanggar sebuah van penghantar barang (air mineral) dipandu seorang lelaki berumur 48 tahun di Jalan Persiaran Pertahanan, terletak kira-kira tiga kilometer dari stesen lokasi kejadian pertama.

Ketika mangsa turun dari van untuk melihat keadaan, suspek yang bagaikan dirasuk, bertindak menikam mangsa sebanyak tiga tusukan menyebabkan mangsa rebah dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Sejurus selepas itu, suspek memandu semula van ke arah Wangsa Maju dan melakukan modus operandi sama apabila bertindak melanggar sebuah kereta jenis Toyota Hybrid dipandu remaja berusia 25 tahun.

Dalam kejadian di Jalan Tumbuhan itu, mangsa yang merupakan pelajar Kolej Tunku Abdul Rahman, Wangsa Maju, cuba melarikan diri, namun dikejar suspek sebelum ditikam sehingga meninggal dunia.

Saksi kejadian, seorang peniaga dikenali sebagai Farid, 30, berkata, orang ramai yang melihat kejadian itu bertindak membelasah suspek namun suspek hanya melaungkan takbir sambil mengucap berulang-ulang kali.

"Ketika itu dia dalam keadaan bergari dan berlumuran darah setelah dibelasah orang ramai,"katanya.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kejadian hanya berakhir kira-kira jam 12 tengah hari setelah suspek berjaya ditahan oleh anggota polis peronda Dang Wangi.

Katanya, terdapat tiga kesan tikaman di bahagian badan dan tangan pada mangsa terakhir sementara suspek cedera di bahagian kepala.

"Kita dapati suspek yang berasal dari Segamat Johor ini, berada dalam keadaan tidak normal dan mengalami masalah 'kejiwaan' berkemungkinan berkaitan dengan ajaran yang dituntut.

"Siasatan awal mendapati, suspek bebas daripada rekod jenayah, bagaimanapun ujian akan dilakukan sekiranya suspek berada di bawah pengaruh dadah.

"Kita juga akan libatkan jabatan agama, dan kaunseling bagi menentukan tahap kesedaran suspek ketika kejadian, sama ada normal atau tidak,"katanya.

Beliau menambah, motif kejadian masih dalam siasatan dan meminta orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi berhubung kejadian.

"Kejadian ini tiada kena mengena dengan isu perkauman, tetapi lebih kepada masalah individu yang mengalami masalah jiwa dan bertindak di uar kawalan,"katanya.

Mangsa yang cedera dan suspek dibawa ke HKL untuk rawatan lanjut.

Kes disiasat di bawah Seksyen 326 dan 302 Kanun Keseksaan — Sinar Harian

Thursday, 24 October 2013

Tolong Sebarkan!!! Seorang Lagi Gadis Hilang







Jangan lupa share kepada kawan-kawan lain :)

Sebarkan!!! Gadis Hilang


Salam admin minta bantuan ***MINTA BANTUAN TOLONG FOWARD dari hamba allah anak saudaranya HILANG***
noor nur ain binti mohd zaibari
kali terakhir kat subang
kerja nurse kat sime darby
die nak otw pergi sg besi
tadi dia call jerit minta tolong...APA2 INFO
NO FON 01116346010/019-2936179 RASHID
019-2876864 KELIJAH
kejadian baru berlaku hari ni
(22.10.2013)




Jangan lupa share kepada kawan-kawan lain :)

Pegawai bank mati ditembak di kepala


SUBANG JAYA: Seorang pegawai bank maut selepas ditembak seorang pegawal keselamatan bank yang mahu merompak wang di dalam bilik kebal bank terbabit.

Kejadian berlaku di cawangan bank berkenaan di USJ 2 Sentral, Subang Jaya.

Menurut sumber polis, mangsa seorang wanita berusia 37 tahun, difahamkan bersama suspek serta empat lagi pegawai bank berada di dalam bilik kebal dipercayai mahu menyimpan sejumlah wang kira-kira pukul 6.18 petang. Mangsa adalah seorang ibu yang mempunyai anak berusia 8thn & 12thn.

Bagaimanapun suspek yang berasal dari Sabah yang bersenjatakan 'pump gun' itu telah melepaskan tembakan dan mengenai kepala mangsa. Suspek yang berkhidmat dengan syarikat kawalan keselamatan itu sejak setahun lalu biasanya bertugas di bank bersebelahan, namun pada hari kejadian suspek menggantikan rakan setugas di bank terbabit.

"Pihak polis dalam proses memastikan identiti suspek kerana kad pengenalan yang digunakan disyaki adalah palsu kerana tiada dalam rekod"

Suspek kemudiannya telah melarikan diri bersama sejumlah wang melalui pintu depan dengan menaiki sebuah motosikal. Bagaimanapun, jumlah wang yang dilarikan tidak diketahui.

Rakaman CCTV premis bersebelahan juga akan dilihat semula untuk siasatan. Kes disiasat dibawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Dibawah maklumat serta gambar suspek

Nama Suspek - Ardi bin Hamza
Umur - 36 tahun




Wednesday, 23 October 2013

Empangan Cameron Highlands lepaskan air, dua maut


Pasukan bomba mengesahkan dua orang individu maut selepas satu empangan di Ringlet, Cameron Highlands melepaskan air melalui pintu kawalannya.

Ketua balai bomba dan penyelamat Cameron Highlands Yusri Abdullah Sani berkata, seorang lagi individu masih hilang.

NONEBercakap kepada Malaysiakini ketika dihubungi, beliau berkata seluruh kekuatan pasukannya seramai 28 orang ditugaskan untuk operasi mencari dan menyelamat.

Tambahnya, pihak Tenaga Nasional Berhad yang menjadi pemilik empangan hidroeletrik Sultan Abu Bakar itu membunyikan siren amaran pada jam 12 tengah malam tadi sebelum air berkenaan dilepaskan 20 minit kemudian.

Gambar yang diperolehi dari kawasan kejadian hari ini antara lainnya menunjukkan kesan terjahan air serta lumpur yang menenggelami kenderaan dan kawasan penduduk.

NONESementara itu,laporan Bernama menyebut, kira-kira 80 rumah di pinggir Sungai Bertam dihanyutkan arus deras akibat limpahan air yang dilepaskan dari empangan tersebut.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands DSP Mohd Zahari Wan Busu dalam laporan itu menyebut, mangsa yang dijumpai lemas dikenali sebagai Jahangir, 30-an warga Bangladesh dan seorang wanita Indonesia dikenali sebagai, Kesmat, 46 tahun.

Katanya, pasukan itu masih mencari seorang lagi wanita Indonesia berusia 17 tahun yang hilang.

NONESebanyak 100 kenderaan turut rosak teruk dalam kejadian itu, katanya.

Beliau menambah, air terpaksa dilepaskan bagi mengelak empangan itu pecah berikutan hujan lebat yang berterusan sejak 7 petang semalam.

"Pelepasan air empangan pertama dibuat pada 12 tengah malam diikuti pada jam 1 pagi dan seterusnya pada 2.45 pagi yang menyebabkan air di Sungai Bertam melimpah secara mendadak dan menyebabkan banjir kilat," katanya.

Katanya lagi, seramai 20 keluarga di kawasan berkenaan telah dipindahkan ke Dewan Orang Ramai Ringlet.

Sementara itu, ADUN Teja yang melawat kawasan tersebut pula berkata seramai tiga orang maut dan seorang lagi hilang di Bertam Valley.

"Jumlah kematian mungkin meningkat. Pihak berkuasa sedang memeriksa punca kejadian," katanya di Facebook.

Laporan The Star Online pula menyebut, seramai tiga orang didapati masih hilang.

Kejadian itu berlaku selepas hujan berterusan yang menyebabkan kejadian banjir Perak dan Kedah.

Seramai 1,158 orang dilaporkan dipindahkan di daerah Manjung hari ini akibat banjir.

Keadaan banjir di Kedah pula bertambah baik dengan jumlah mangsa banjir berkurangan kepada 692 orang berbanding 2.176 orang pada hari sebelumnya.






Sumber : Malaysiakini

Tuesday, 22 October 2013

Seluar dalam isteri Peter Crouch jadi perhatian


Isteri striker Stoke City, Peter Crouch; Abbey Clancy, menjadi tumpuan di Majlis Penghargaan Attitude Magazine di London, Selasa 15 Oktober 2013. Mana tidaknya, Clancy nyaris menanggung malu kerana gaun yang dipakainya sendiri.

Gaun yang dikenakan Clancy di Malam Penghargaan Attitude Magazine memang sangat seksi. Gaun berwarna hitam itu memperlihatkan bahagian tepi payudara model 27 tahun tersebut dan tembus pandang di bagian seluar dalam.

Gaun yang dikenakan Clancy nyaris “blunder” ketika bergambar bersama Aljaz Skorjanec, rakan duet dansanya di program acara “Strictly Come Dancing”. Clancy nyaris juga memperlihatkan keseluruhan dadanya dari bahagian tepi ketika bergaya di hadapan media.

Clancy sering terlihat bersama Skorjanec belakangan ini. Keduanya merupakan rekan duet di acara “Strictly Come Dancing”. Bahkan, Clancy mengaku jarang bertemu suaminya, Crouch, yang lebih banyak menghabiskan waktu di Stoke.

Meski memiliki bentuk badan yang sempurna, Clancy mengaku jarang bersukan. Model yang berkahwin dengan Crouch pada 30 Jun 2011 itu tidak menyangka boleh terpilih mengikuti program “Strictly Come Dancing”, menurut sumber Pilihan anda.

“Saya tidak pernah berlatih ataupun ke gym. Saya kuat, tapi tidak punya stamina yang bagus. Itu sebabnya saya senang ikut acara ini, agar badan bisa fit dan merasa bagus,” ujar Clancy seperti dilansir Mirror.