Tuesday, 1 August 2017

MIVEC



MIVEC

Apa itu MIVEC? MIVEC adalah Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system. Sistem ini serupa dengan saingan terdekat atau musuh ketatnya VTEC. Sistem jenis ini mempunyai sistem cam profil yang cukup unik. Sistem ini akan menyebabkan enjin bergerak seperti enjin biasa jika rpm dibawah 5500 tapi kuasa sebenarnya akan muncul apabila kita menekan pedal minyak sehingga meter rpm melebihi 5500 dan waktu itulah kita akan kedengaran bunyi kuat yang dikeluarkan oleh enjin dan kuasa sebenarnya akan muncul.

Enjin ini atau sistem ini mula diadaptasikan pada tahun 1992. Kod untuk enjin ini yang mempunyai sistem MIVEC ini adalah 4G92 yang mempunyai 1597 cc, 175hp, 16 valve. Sistem seperti ini juga digunakan untuk enjin V6 yang mempunyai kod enjin 6A12 dimana enjin ini boleh menghasilkan 200 kuasa kuda.memang laju tu.

Tapi hari ini kita hanya bicara mengenai kod enjin 4G92 kerana enjin ini lah yang paling popular di Jepun mahupun di Malaysia.

MIVEC CA4/CB4

Popular di Malaysia khasnya di kalangan pengguna Proton Wira, Satria dan Putra kerana kedudukan enjin yang sama. Enjin ini juga popular kerana pengguna kenderaan seperti yang saya ckpkan tadi terlalu ramai di jalanraya dan bagi mereka yang inginkan kepantasan, kelajuan kuasa kuda.(1.6cc je) maka MIVEC lah jawapan kepada soalan tadi.

Enjin CA4/CB4



Di Malaysia harga untuk sesebuah enjin MIVEC hampir mencecah RM 5000 ke 7000.

Selalunya enjin yang berharga RM 7000.00 ini selalunya enjin MIVEC Rs atau CB4. Enjin RS ini atau CB4 yang menyebabkan ianya mahal kerana enjin ini dilengkapi gearbox LSD. Dari sudut enjin pula model RS ini dilengkapi dengan spring valve titanium dan duration cam ia agak tinggi dari model CA4. Namun dari sudut kekuatan enjin (horsepower) tetap sama. Tapi bagi mereka yang meminati perlumbaan drag atau trek, mempunyai gearbox LSD merupakan satu kelebihan kerana jika kita mempunyai gearbox seperti ini kerana keupayaannya untuk melonjak keluar ketika lampu hijau menyala lagi berkesan dari gearbox yang tidak mempunyai gearbox LSD kerana, LSD akan mengelakkan tayar slip atau berpusing secara berlebihan di atas jalan.Boleh terus jalan la jawabnya!!!!!!!!!!!!!!!

Enjin ini juga mempunyai saingan terdekatnya. Saingan itu tidak lain tidak bukan B16A DOHC VTEC. Walaupun dari sudut kuasa kuda enjin yang lebih tinggi dari B16A, cc yang lebih tinggi dari B16A, namun enjin ini tetap gagal untuk menyaingi kekuatan dan kepantasan dari B16A. Jika anda tidak percaya sila ke youtube dan taip 1993 Mirage Review dan lihatlah bagaimana model jenis ini telah ditinggal jauh oleh enjin B16A ini.

Punca kenapa enjin ini kurang daripada B16A adalah kerana MIVEC CA4/CB4 lemah dari sudut gear ratio.

Buat peminat enjin MIVEC jenis ini sila lihat perbandingan gear ratio dibawah ini.

MIVEC 4G92 CB4A :

1 - 3.083
2 - 1.947
3 - 1.285
4 - 0.939
5 - 0.756
R - 3.083
F - 4.592

B16A

1 - 3.230
2 - 2.105
3 - 1.458
4 - 1.107
5 - 0.848
R - 3.000
F - 4.400

Jika dilihat pada sudut final drive memang MIVEC mempunyai final drive yang tinggi sedikit daripada B16A ini namun jika dilihat ratio dari gear 1 hingga 3 ternyata B16A mempunyai ratio yang lebih mantap dan menarik daripada MIVEC 4G92. Sistem gear yang rapat atau close ratio yang dihasilkan oleh Honda ketika itu memang menakjubkan. Hanya sekadar kotak gear tersebut, Honda mampu meninggalkan enjin MIVEC CB4A itu dengan begitu jauh. Honda dikatakan memang hebat.!

Dari sudut keringanan sesuatu komponen enjin, MIVEC model CA4A/CB4A atau kita sebutkan sebagai MIVEC Gen1, ternyata lebih berat berbanding B16A VTEC. Sebagai contoh gearbox. MIVEC Gen1 mempunyai 3 batang shaft (penyambung gigi -gigi gear) manakala B16A hanya mempunyai 2 batang shaft. Dari sudut ini jelas kelihatan MIVEC Gen1 sudah ketinggalan dari sudut berat sesuatu kompanen jika hendak dibandingkan dengan B16A.

Mungkin ada tak percaya tapi sila ke http://www.youtube.com/ dan sila taip 1993 Mirage Review dan saksikannya....

CK4A/CJ4A

Selang beberapa tahun kemudian, Mitsubishi melancarkan model baru untuk Mirage Cyborg ZR. Model ini dikeluarkan pada tahun 1996. Masih menggunakan nadi yang sama iaitu 4G92 MIVEC. Cuma kali ini enjin telah diubahsuai kedudukannya.

Model Ck4A/CJ4A

Anda boleh lihat perbezaan dari sudut kedudukan enjin baru ini. Kedudukan timing belt yang telah pun berubah, extractor yang mempunyai flow yang lebih cantik dan mantap.

Enjin ini mula mendapat perhatian buat peminat permotoran Malaysia khasnya buat pengguna kenderaan jenis Proton Waja, Gen-2, Pesona, Satria Neo, dan Saga-BLM. Namun enjin jenis ini masih tidak popular jika hendak dibandingkan dengan CA4a/CB4a kereta majoriti kereta - kereta yang saya sebutkan tadi masih baru dan tidak ramai yang berani mengambil risiko untuk menukar enjin asal kepada enjin Mivec atau enjin - enjin Mitsubishi yang lain. Takut waranty hilang!!!

Namun, tidak ramai yang tahu di Malaysia khasnya kehebatan prestasi enjin ini. Inilah satu - satunya enjin yang dapat memberi saingan paling hebat buat B16A pada tahun yang juga telah mengeluarkan model baru iaitu Honda Civic Ek4 yang masih menggunakan jentera B16A. Jika tidak percaya sila ke http://www.youtube.com/ dan sila taip 1996 Mirage Review.

Jentera baru Mitsubishi ini benar - benar hampir memalukan B16A. vtec killer Walaupun tewas pada penghujungnya. Namun jika saudara - saudari lihat pada video tersebut ternyata B16A hanya mampu meninggalkan Mivec 4G92 sangat sedikit. Jika dahulu, B16A meninggalkan 4G92 Mivec dengan begitu jauh namun kali ini tidak lagi. Mitsubishi beralaih kearah kemajuan.

Jadi apa yang membezakan Mivec tahun 1993 dengan Mivec tahun 1996. Perbezaannya ialah pada gear ratio. Mari kita lihat perbezaannya

Ck4A/CJ4A

1 - 3.071

2 - 1.947

3 - 1.379

4 - 1.030

5 - 0.820

R - 3.363

F - 4.625

CA4A/CB4A

1 - 3.083

2 - 1.947

3 - 1.285

4 - 0.939

5 - 0.756

R - 3.083

F - 4.592

Kekuatan utama pada Mivec Ck4A/CJ4A ini berada pada gear 3 dan 4. Gear 3 pada model ini telah dipertingkatkan lagi kekuatannya dengan menambah gigi gear 3 itu daripada 1.285 kepada 1.379. Manakala final drive model CK4A/CJ4A telah dinaikkan dari 4.592 kepada 4.625. Dengan meningkatkan final drive dan gear 3 pada model ini ternyata berhasil apabila Mivec model ini nyaris - nyaris dapat memalukan B16A.

Dari sudut berat sesuatu komponen enjin, model ini telah membuat perubahan pada isi dalam gear box tersebut. Daripada mempunyai 3 shaft kepada 2 shaft sahaja. Ini telah menyerupai sistem gear Honda VTEC.

Saya ulangi sekali lagi, buat peminat MIVEC sila membuat perbandingannya sendiri dengan menaip 1993 Mirage Review dan 1996 Mirage Review di laman web http://www.youtube.com/

Mitsubishi juga tidak berdiam diri apabila melihat formula yang dihasilkan pada model tahun 1996 ini hampir berjaya menjadi Raja 1.6 dan sekali pada tahun 1999, mitsubishi telah mengeluarkan model yang sama dan enjin sama cuma diubahnya ratio pada gear 2, daripada 1.947 kepada 2.071. Hasilnya? 4G92 model Ck4A/CJ4A telah berjaya meninggalkan B16A. vtec killer did it.... Anda semua boleh mencarinya dengan membeli VCD atau DVD yang bertajuk Best Motoring (maaf saya lupa volume keberapa).

Kesimpulan

Model ini sebenarnya popular di Jepun. Banyak barang - barang prestasi atau performance telah dihasilkan (khasnya model Ck4A/CJ4A). Sememangnya MIVEC benar - benar memberi saingan sengit kepada VTEC jika sama - sama masih mengekalkan 1.6cc. Namun jika sudah melakukan modifikasi itu cerita lain. Jadi saya berharap, buat pemilik enjin MIVEC yang memandu kereta Proton Wira, Satria dan Putra saya harap anda semua boleh faham kenapa anda tertinggal jauh dengan B16A.

Buat pemilik kenderaan Proton Waja, Gen-2, Pesona, Satria Neo dan Saga - BLM. Anda harus berbangga, model inilah yang dapat memberi sainga hebat kepada B16A.

Sekian.....

"MCGYVER" MALAYSIA YANG SEMAKIN DILUPAKAN



Terkenal dengan jolokan MacGyver Malaysia pada era 80-an dan 90-an, beliau hadir mewarnai citra Malaysia melalui penciptaan unik yang tiada tolok bandingnya.

Zulkifli Haron, satu nama yang tidak asing di Malaysia ketika itu. Pemikiran kreatif dan inovasi beliau sentiasa mendahului zaman tidak kira apa jua rintangan.

Sebelum Google dan YouTube mendominasi kehidupan seharian kita, Zulkifli Haron telah pun berfikiran jauh merentasi zaman.

Kecanggihan hasil penciptaan beliau begitu sukar difahami beliau sehingga meraih perhatian bekas perdana menteri Tun Mahathir Mohamad.

Seawal tahun 1985, namanya sudah mula meniti di bibir masyarakat apabila sentuhan geniusnya menghasilkan kereta automatik pertama di Malaysia.

“Saya mencipta kereta automatik menggunakan sebuah kereta antik iaitu Peugeot 404,” kata Zulkifli.

Kereta Peugeot yang telah berusia 17 tahun itu kemudiannya mendapat jolokan ‘Knight Rider Malaysia’ kerana beberapa inovasi unik yang ada padanya.

Antara ciri unik yang melengkapi kereta ini ialah enjinnya boleh dihidupkan dengan arahan suara, wiper akan berfungsi secara automatic apabila hujan, begitu juga jika tingkap terbuka ketika hujan, ia akan tertutup secara automatic.

Selain daripada itu, kereta tersebut juga dilengkapi dengan sensor yang dapat mengawal kelajuan kereta bagi mengelakkan kemalangan selain alat keselamatan yang canggih pada ketika itu.

Sehingga kini beliau tidak berhenti mereka cipta.

Sejak tertubuhnya Zull Design Autotronic pada awal 90-an, Zulkifli tampil dengan pelbagai produk berasaskan inovasi.

Ramuan kejayaan Zulkifli mudah, beliau tidak pernah menyimpang daripada objektif asal iaitu fokus sepenuhnya penyelidikan dan pembangunan (R&D) khususnya dalam kejuruteraan inovasi.

“Memang sejak kecil lagi saya berminat untuk mencipta dan mereka. Saya tidak pernah berpuas hati dengan apa saja produk yang saya beli atau lihat.

“Ada sahaja sesuatu perkara itu saya nak ubah suai, saya nak ‘upgrade’ dan perbaik kualiti atau kredibilitinya,” kata Zulkifli.

Kehidupan sentiasa berevolusi, teknologi pula semakin canggih setiap hari. Bagi Zulkifli, prinsipnya mudah, setiap individu perlu mempunyai keinginan untuk maju dan berupaya mengadaptasi dinamik perubahan.

“Sama ada seseorang itu nak buat atau tidak, itu sahaja.

“Pada tahun 90-an, kalau tak silap saya, telefon Atur yang sebesar bateri kereta merupakan teknologi yang paling canggih.

“Pada waktu tersebut, internet tiada, Google pun tiada dan kita pun tidak tahu apa itu internet dan Google pada ketika itu,” kata Zulkifli.

Zulkifli yang mengabdikan hidupnya mereka cipta dan mengembangkan inovasi adalah bukti jelas kejayaan seseorang dalam menempuh cabaran kedua Wawasan 2020.

Cabaran kedua ialah untuk mewujudkan masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram, dan maju yang dapat dikenali melalui usaha mencapai kecemerlangan, amat sedar akan semua potensinya, tidak mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh rakyat negara lain.

Berbalik kepada usaha yang dilakukannya dalam era 80-an dan 90-an, Zulkifli berkata tidak ada satu pun geran dan dana daripada pelabur atau bank diperolehnya.

“Ketika itu, ciptaan saya adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat di mana-mana di Malaysia.

“Ciptaan sangat baru dan futuristik mungkin menakutkan pelabur dan pihak bank untuk memberi pinjaman. Ia tidak masuk akal bagi mereka untuk memberi pinjaman,” katanya sambil menambah bahawa apa yang akan dilakukan dengan jenis inovasi ketika itu.

Beliau juga berkata, jika beliau mahu membuka sebuah kilang yang akan mengeluarkan kereta yang boleh memandu sendiri pada tahun 1985, pengurus bank juga akan bimbang kerana teknologi itu tidak wujud di Malaysia.

Beliau menambah, “Bayangkan bagaimana rumit keadaan saya ketika itu untuk bergerak ke hadapan.

“Ia adalah sukar untuk maju ke hadapan. Saya juga terpaksa menghadapi cabaran daripada masyarakat yang kurang berfikiran terbuka untuk menerima produk buatan Malaysia.

“Orang ramai tidak melihat produk tempatan sama sekali. Jika mereka membeli, barangan antarabangsa sahaja diutamakan.”

Namun Zulkifli tidak patah semangat. Beliau tetap meneruskan usaha biarpun tidak mendapat suntikan dana yang amat diperlukan serta perhatian yang sewajarnya diberikan kepada seorang pereka cipta tempatan.

Tiga tahun lepas beliau membuat rekaan ‘Baju Terbang’ atau ‘jet pack’

Peralatan itu berjaya mengapungkan pengendalinya pada ketinggian enam meter selama tiga minit.

Proses kawalan pergerakan ‘Baju Terbang’ juga semakin sempurna sekali gus membolehkan pengendalinya mengemudi peralatan canggih itu ke kiri atau ke kanan.

Sesungguhnya Zulkifli telah mengharungi semua cabaran untuk merealisasikan idea-idea geniusnya hanya dengan bergantung semata-mata kepada kesungguhan dan potensi beliau.

Semangat kental serta disiplin yang ada pada Zulkifli ini jelas satu jelmaan cabaran kedua Wawasan 2020 iaitu sedar akan semua potensinya, berusaha mencapai kecemerlangan, tidak mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh orang lain.