Sunday 25 August 2013

Al-Fatihah.. Bekas Pemain Sepaktakraw Negara Yang Juga Ikon Anak Muda PAS Kembali Ke Rahmatullah..

Bekas Pemain Sepaktakraw Negeri Pulau Pinang dan juga Kebangsaan serta pernah dinobatkan sebagai Ikon Pemuda PAS, Fauzi Ghazali telah kembali kerahmatullah pada pagi Sabtu 24 Ogos 2013.

Beliau yang sebelum ini telah ditempatkan di Hospital Besar Pulau Pinang sejak dari sebelum Hari Raya, telah menghembuskan nafasnya yang terakhir sekitar jam 5.45 pagi kerana mengidap kanser liforma.

Allahyarham meninggalkan seorang balu dan juga lima anak yang masih kecil.

Jenazah telah dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Belah Dua, Bukit Mertajam Pulau Pinang untuk dikebumikan.

Bekas pemain sepak takraw negara ini suatu masa dulu pernah mencetuskan kontroversi kerana melangar arahan Persatuan Sepaktakraw Malaysia untuk tidak mendedahkan aurat dengan memakai seluar panjang dalam satu perlawanan.


Ketegasannya itu telah menyebabkan beliau telah terpilih sebagai Ikon Anak Muda PAS oleh barisan kempimpinan Pemuda PAS Perak dalam Muktamar Pemuda Negeri Perak yang diadakan pada 29 April 2012.

Menyorot kepada sejarah kegiatan beliau dalam sepak takraw, sikap beliau yang tegas serta istiqamah dalam pendirian memakai seluar panjang dalam perlawanan sepaktakraw sehingga sanggup menerima kad merah tanpa sebarang rasa kesal cukup mengkagumkan.

Ikon sebeginilah yang wajar dijadikan rujukan dan perhatian oleh para remaja yang masih kabur berkenaan bagaimanakah identiti tokoh yang perlu mereka sanjungi.

Kekecohan telah berlaku pada Kejohanan Sepak Takraw Kebangsaan Liga Siri Super 2011 di Dewan 2020, Kangar, Perlis selepas berlaku pertikaian seluar panjang Fauzi sebagai pemain pasukan Perak dalam perlawanan tersebut.

Walaupun Perak telah menang 2-1, keputusan perlawanan itu diubah menyebelahi Kedah ekoran bantahan terhadap pemakaian seluar panjang 'sut trek' yang didakwa tidak menepati peraturan permainan yang ditetapkan PSM mahupun Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (Istaf).

Bekas tekong Sukan Asia Busan 2002 itu juga dikenakan kad merah dan dibuang daripada kejohanan oleh pengadil apabila masih berkeras memakainya sebelum menentang Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan digantung daripada sebarang kejohanan anjuran PSM sehingga kesnya dirujuk kepada Jawatankuasa Tatatertib...


Gambar yang dirakam pada 17 Ogos lalu

Al-Fatihah untuk Allahyarham.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..

Bagi yang ingin menyalurkan sumbangan kepada keluarganya, bolehlah disalurkan melalui akaun Maybank 157091034688 atas nama Mohd Fauzi Ghadzali.

No comments:

Post a Comment