Saturday, 24 August 2013

Bil elektrik: ‘Kami tak mampu bayar’

Beberapa penduduk rayu pihak TNB jalankan siasatan dan menemui penduduk bagi menjelaskan perkara sebenar.


PENDANG - ‘Kami tak mampu bayar’. Itulah luahan penduduk Kampung Sungai Baru di sini, yang kurang berpuas hati dengan bil elektrik yang dikenakan kepada mereka dikatakan terlalu tinggi selepas Tenaga Nasional Berhad (TNB) membuat penukaran meter baru hujung tahun lalu.

Difahamkan, seramai 200 penduduk dari 50 keluarga di kampung itu tidak berpuas hati kerana mendakwa bil elektrik naik lebih satu kali ganda selepas penukaran meter baru dan merayu pihak terbabit melakukan siasatan segera.

Penduduk, Ismail Ahmad, 62, berkata, dia terkejut apabila mendapati bil yang dikenakan selepas penukaran meter baru terlalu tinggi melebihi satu kali ganda memandangkan dia hanya menetap bersama isteri sahaja di rumah.

“Waktu guna meter lama bil hanya sekitar RM30 saja namun, selepas tukar, bil yang dikenakan sekitar RM80 sehingga lebih RM100.

“Bil yang dikenakan seolah-olah tidak logik kerana saya tinggal berdua saja di rumah, manakala tiga anak berada di asrama,” katanya.

Katanya, sebagai pesawah bayaran yang dikenakan dianggap tinggi memandangkan terpaksa menanggung persekolahan semua anak ditambah dengan harga barang keperluan sekarang semakin tinggi.

Ismail berkata, selepas menyedari bil yang dikenakan terlalu tinggi, dia merujuk perkara itu kepada Pejabat TNB Guar Cempedak.

“Namun pihak berkenaan meminta saya mengisi borang bertujuan untuk memanggil pihak Kuala Lumpur membuat pemeriksaan.

“Saya isi borang tapi tunggu sekian lama tiada mana-mana pihak yang tampil sehingga kini,” katanya.

Seorang lagi penduduk, yang membuka warung kopi di kampung terbabit, Shuib Mustafa, 43, berkata, dia juga hairan setelah mendapati bil elektrik naik daripada kebiasaannya kurang RM100 tetapi, bil bulan ini meningkat kepada RM192.75.

“Saya tak dengar pula kata kerajaan akan menaikkan bil elektrik setinggi ini menyebabkan rata-rata penduduk membualkan perkara ini setiap hari di kedai-kedai kopi.

“Saya berharap agar pihak terbabit dapat memberi penerangan agar penduduk jelas mengenai perkara ini,” katanya.

Shuib berkata, sebagai peniagaan warung dia turut rasa terbeba sehingga terpaksa melambatkan pembayaran.

No comments:

Post a Comment